Friday, July 24, 2009

Fan Jinghua: Narcissus and Echo

   Narcissus and Echo

Narcissus:
 We, I, love the sight of each other, the shade, the look
 More distant than any of the beings crowded around.
 I avoid mountains, escape forests and linger over a lake.
 In pursuit or being pursued, we run across the other self;
 There is no other. How can we be separated?

Echo:
 I, we, love the sight of a cloud, its color, its shape
 More definite than a being properly attired.
 I scale mountains, climb trees and float along a weedy slope.
 In pursuit or being pursued, I, we, run around a circle;
 There is no you. How can I be separated?
           April 26, 2006

    自恋少年与回音仙女

自恋少年:
 我们,我,爱上了彼此的影子,那神情中稍纵即逝的转变
 比簇拥于我们身边的任何生灵都更加遥远;
 我远离山峦、躲避森林,我只逡巡于这湖面。
 追求或者被追,我们总会遇见另一个自己;
 这世界没有他人,我们岂能分离?

回音仙女:
 我,我们,爱上的是云的影子,它的颜色、它的形状
 比起任何沐猴而冠的生灵都更加可感可触;
 我攀爬山峦、抚摸树梢,漂浮于一片绿草浓郁的坡地。
 追求或者被追,我,我们,围着圈子奔跑;
 这世界没有了你,我怎能被分离?
           2006年4月26日

No comments: