Sunday, September 2, 2007

Fan Jinghua: A Cat on a Town Square

   A Cat on a Town Square

Impulses can never be repeated.
I had one already. It has just happened, long ago.
For love to be high. For freedom to be low.
Or life? I have more than one,
but if once is all, once is enough. Over.
Over must forestall over again, as if I set fire with my own tail
to the plank over a ravine I have walked over.
No looking back, therefore
everywhere, ahead or sideward, life is pullulated with tropical fish.
Now I am a pet to myself, an exile in a shape of litter,
lurking in the margins of the town square.

Only when my tailbone hurts for the impending rain
do I realize what I left behind is the most unwavering velvet;
but I’ve learned the strategy of square and understand
what can be lost in a territorial gap
will never be what one cannot do without.
Now I am leaner and more agile,
my feral instinct comes back, sharper, like my claws.
Here, it is much more spacious, phobically unsheltered and planar,
and my self-trained gait meows a pride wider than any catwalk.
No one is to grip my scruff; I pat my own back
with my fluffed-up tail, averting
the most innocent street-sweepers and the loneliest scavenger.

On the public plaza, all the creatures are but floating phantoms,
and between their coming and goings
I hear my own pawsteps
echoing to the prowling draught.
In the most haunted hours when only streetlamps populate the air,
my eyes glitter green in the dark;
they are not cold, but merely composed.
Even in the harmonious society I once enjoyed,
I’ve always been solitary and self-sufficient,
for pet-keepers only understand the language I’ve chosen to share.
When blacks from above drag along the tile floor
like scum on a malicious lake, like shadows of love,
I am a leopard, stalking with the slightest growl.
August 29, 2007


    广场的猫

冲动,不可重复。我已有过——
就在很久以前的刚才,记忆犹新。
为了爱得高昂,为了自由得卑微;
生命?我拥有,而且不止一个;
而能将一次活成许多,那么一次就已足够。就可以结束。
结束必须能先发制人,以防回首,犹如我以尾巴纵火
烧毁我越过深壑的独木桥。
不回顾,所以无论前视还是侧目,
每一步都可见生机无限,攒动,有如热带鱼。
而今,我是自己的宠物,自我流放,隐于
市镇广场的边缘,带着垃圾的形貌。

我的尾骨也会泛起预示阴雨的隐痛,只有这时,
我才会意识到
被我离弃的生活是最坚实的丝绒。
但我学到了广场之道,也明白
无论什么,如果会在领域差异中丢失,
那就绝非生命中的不可或缺。
现在我更见精瘦,因而也更加敏捷,
野性的本能逐渐回来,更加锐利,犹如我的脚爪。
这儿空阔宽裕得多,而面对二维的无限延伸,我也会恐惧;
但我自我培训出一种步态,无须咪咪作态,傲气也能横扫最宽的T台;
无人可以抓捏我颈背的皮毛,
我竖起尾巴,倒够着,拍自己的后背,躲避
所有人,哪怕是最无恶意的清道夫或者最孤独的捡垃圾的乞丐。

公众广场上,所有生灵都只是不实的影子,
在他们的去留往返之间,
我听得到自己的足音
在匍匐逡巡的过堂风下回响。
黎明前最多鬼魂出没的时辰,整个广场
只有街灯住在空气中充当人气,
我的眼睛在幽暗处泛着绿光,
那只是宁静,而绝非冷漠。
即使在我曾经贪婪享受的和谐社会,
我也总是独立独行,爱好宠物的人类
只是在理解我选择给他们理解的语言行为。
每当空中投下黑块,在广场的拼砖地面上拖曳,
我便是一只黑豹,屏住低吼的冲动,双脚以弧线插向地面,潜行。
              2007年9月1日

No comments: